Seriál témat a doporučení k udržitelnému rozvoji Prahy

Doprava a dopady války na Ukrajině

Naše vize

Žijeme v době, kdy je stále více jasné, že zvýšená spotřeba fosilních paliv nemá jen dopady na životní prostředí, ale také na geopolitickou situaci. Současná válka na Ukrajině odhalila nebezpečnou závislost všech z nás na zemním plynu a ropě z Ruské federace. Mimo aktivního občanského přístupu je třeba, aby nejen stát, ale i města soustavně informovala o aktuálních dopadech spotřeby fosilních paliv a zároveň podporovala svými politikami omezování závislosti města na krví zbrocených přírodních zdrojích.

Praha bohužel naprosto rezignovala na to, aby obyvatele i dojíždějící soustavně žádala o redukci využívání osobních automobilů. Ocenit lze snad jen možnost užívat bezplatně některé druhy bike-sharingu. Tato nečinnost má mimo geopolitických souvislostí i prostorové důsledky. Ohrožujeme se dvojnásobně: pomáháme financovat ruskou agresi a zároveň ubližujeme našemu městu a vlastnímu zdraví. 

I když se může zdát, že se situace v Praze uklidňuje, je třeba zdůraznit, že se po Praze dennodenně pohybuje zhruba 1,7-2 miliony lidí. Praha je konstantně přeplněná a doprava je na hraně kolapsu. Situaci zásadně ovlivňuje po-covidový návrat statisíců turistů a další statisíce uprchlíků z Ukrajiny, kteří se po městě nezřídka pohybují právě automobilem. Řešením rozhodně není stavba dalších staveb pro IAD ani extenzivní zřizování nových parkovacích stání. Zlepšení může přinést pouze situační a taktická podpora aktivní a veřejné dopravy. Tato opatření by zároveň měla mít potenciál stát se trvalými. Zásadní změny v dopravním chování v Holandsku či Dánsku totiž také ostartovaly ekonomické problémy v kontextu ropné krize. Proč se u nich při hledání řešení inspirovat?

Situaci je třeba řešit koncepčně pomocí dalších opatření:

  1. Veřejná doprava dočasně zdarma pro všechny, nejen pro uprchlíky (alespoň v páteřních směrech: Metro, Linky S, Tramvaje, Metrobusy). 
  2. Navýšení kapacit těchto páteřních proudů.
  3. Informační kampaň nabádající k redukci využívání osobních automobilů.
  4. Podpora nákupu elektro-cargokol především pro podnikatele a řemeslníky.

O tématu i nevážně

Někde na to jdou zhurta. U nás se reaguje pomalu, z rozmyslem a o rok později. ?

Souhlasíte? Dejte nám svůj hlas!

Dejte nám svým podpisem mandát k systematickému a konstruktivnímu jednání s politiky a úřady.

Podpořte udržitelné město otevřené pro všechny, které je připraveno na výzvy současnosti.

Každý hlas se počítá! Čím více nás bude, tím větší váhu budeme mít naše slovo mít

Program