Praha dělá cyklopruhy i na velmi rušných ulicích. Proč? Protože je obtížné a pomalé dělat to jinak. Tak by to ale nemělo být navždy. Rušné silnice potřebují klidné souběhy. Aby ale bylo možné cyklisty na silnici zcela „odepsat”, musí být souběžná trasa atraktivní a bezpečná jak pro rodiče s dětmi, tak pro silniční chrty dojíždějící na kole i dvacet kilometrů.
Nahrazujme tedy cyklopruhy co nejkvalitnějšími souběžnými stezkami. Kde jsou dnes cyklopruhy, je třeba začít projektovat stezky; do čtyř, pěti let lze zřídit desítky kilometrů stezek podél rušných ulic – a odstranit část cyklopruhů, které řidičům ani cyklistům nepřinášejí velké potěšení.
Ale nechme si zadní vrátka: tam, kde budou podmínky mimo silnici podprůměrné, musí ve vozovce zůstat průjezd pro zdatné cyklisty, třeba i s ochranným cyklopruhem, který dovolí legální předjetí s menším odstupem, a paradoxně tak pomůže víc řidičům než cyklistům. Bídná cyklostezka nesmí být „důvodem” pro vyhánění cyklistů ze silnice.
Odkazy:
Proč potřebujeme cyklopruhy na hlavních ulicích?, článek AutoMatu
Přednáška o pražských cykloopatřeních, AutoMat
Cyklokomise doporučuje osvětu a chráněné trasy, AutoMat
O tématu i nevážně