Seriál témat a doporučení k udržitelnému rozvoji Prahy

Páteřní cyklostezky jako dálnice

Naše vize

Základním problémem pražských cyklostezek je jejich nesouvislost. Každou chvíli je stezka přerušena nedořešeným úsekem či nutností projet vytíženou křižovatkou plnou aut. 

Z nejlidnatějších sídlišť, jako je Jižní či Jihozápadní město, nevedou cyklostezky do centra přímo, ale přes tříkilometrový závlek přes Braník. Ze severních sídlišť do centra nevede kromě strmých „kozích stezek” prakticky nic. „Díra” v centru Prahy tak má na cyklodopravu v Praze fatální dopad, protože zvlněný reliéf Prahy značně omezuje možnosti centrum na kole pohodlně objet.

Rostoucí i tradiční cykloměsta, např. Kodaň nebo Londýn zřizují tzv „cyklodálnice,” komfortní přímé cyklostezky pro hlavní dopravní směry. Stejně tak i Praha potřebuje přímé, rychlé a bezpečné stezky z nejlidnatějších sídlišť a čtvrtí do centra, propojené tak, aby jimi šlo na kole pohodlně a plynule projet. Je proto potřeba začít připravovat páteřní trasy nejvyšší kvality. Ty by měly být uvnitř města oddělené od aut i pěších, s minimem křižovatek, co nejvíc přímé a co nejméně sklonité. 

První vlaštovkou bude Vršovická drážní promenáda z Vršovic na Zahradní Město, tu je třeba v centru prodloužit až na Smíchov. Do konce volebního období lze postavit jednu až dvě další radiály, do deseti let by pak kvalitní spojení s centrem mělo mít i Jižní, Jihozápadní a Severní Město, Černý Most, Letňany nebo Dědina. Od Hlubočep přes Braník, Krč, Malešice a Hloubětín pak může část těchto „cyklodálnic” spojit pohodlný cyklistický polookruh. Základní vedení těchto „superstezek” už je dokonce kodifikováno v pražském celoměstském systému cyklotras.

Cyklostezky přijdou na zlomek výdajů v porovnání s metrem, tramvajovými tratěmi či dálnicemi, přitom nabídnou solidní přepravní kapacitu a spolehlivou možnost, jak se vyvázat z přeplněných silnic či veřejné dopravy. Mnohé studie navíc potvrzují, že každý kilometr ujetý na kole ve výsledku do městské kasy spíše přispívá. Snižuje náklady na zdravotní péči a údržbu města a zvyšuje dostupnost služeb.

Odkazy:

Jak by vypadaly Pražské metrocyklostezky? článek Městem na kole

Článek Městem na kole o přidání nadřazených cyklotras do celoměstského systému

O tématu i nevážně

Cyklistům se někdy vyčítá, že se chovají, jako by jim snad ty silnice patřily. Jak by tak asi vypadalo město, kdyby tomu tak opravdu bylo?

🙏 Děkujeme BikeyFace za původní ilustraci: http://bikeyface.com/2014/04/03/if-i-owned-the-road/

Souhlasíte? Dejte nám svůj hlas!

Dejte nám svým podpisem mandát k systematickému a konstruktivnímu jednání s politiky a úřady.

Podpořte udržitelné město otevřené pro všechny, které je připraveno na výzvy současnosti.

Každý hlas se počítá! Čím více nás bude, tím větší váhu budeme mít naše slovo mít

Program