Jízdní kolo je nejefektivnější na vzdálenost dvou až pěti kilometrů: do sousední čtvrti, nakoupit, po pochůzkách – někdy ani nemusíte na hlavní. Nebo musíte: vedlejší ulice byly totiž už dávno zjednosměrněny, aby se do nich vešlo co nejvíc zaparkovaných aut.
To se dá naštěstí snadno napravit. Zobousměrnění pro cyklisty – cykloobousměrku – jde udělat i ve velmi úzkých ulicích, není-li na nich silný provoz. Praha má 30 km cykloobousměrek. Brusel jich má 400… Jízda na kole je na nich bezpečnější v protisměru než po směru. Úbytek parkovacích stání je přitom minimální. Nejefektivněji se cykloobousměrky zřizují společně se zónami 30 km/h, potom nemusíte na kole vůbec řešit, kterou ulicí jet – jako tomu bylo, a snad zase bude, v Karlíně.
V Praze je možné zřídit během několika let stovky cykloobousměrek. Možná bychom hned nedotáhli Brusel, ale třeba o Vídeň s 200 kilometry bychom se pokusit mohli.
Odkazy:
Infografika k cyklostezkám, AutoMat
Cykloobousměrkový fact sheet, Městem na kole
Jak na zřizování cykloobousměrek, Městem na kole
O tématu i nevážně
Někde potřebujete na cykloobousměrku 4,5 metru, někde vám na podobnou stačí 3 metry. V čem spočívá to kouzlo? 🤔