Ve vedlejších ulicích se zvyšování objemu automobilové dopravy projevuje nejvíce: zde auta parkují a nezmizí ani stavbou kapacitních komunikací. Současně jsou to ulice, kde se nejvíce bydlí a „žije” – obcházíme tudy hlučné výpadovky, hrají si zde děti, jezdí tudy cyklisté. Plíživý nárůst počtu aut dopadá ve vedlejších ulicích nejvíc právě na ně.
Vyšší bezpečnost zranitelných účastníků provozu, větší plynulost provozu, snížení hlučnosti a menší míra zneužívání “zkratek” klidnými ulicemi: to jsou jen některé z přínosů plošného zavedení 30kilometrové rychlosti. Ve vedlejších ulicích by proto třicítka měla být standardem, který se nezpochybňuje.
Hlavní ulice, koridory veřejné dopravy a komunikace mimo zástavbu mohou mít i nadále stávající povolenou rychlost. Jakmile se ale přesuneme “mezi městské domy (případně obytná zóna pro rodinné domky),” třicítka by mělo být to první, o čem uvažujeme.
Nutno dodat, že bychom nebyli první. Ve spoustě západních měst jako je Paříž, Brusel, Bilbao, Helsinki nebo Mnichov se už v minulých letech rozhodli dát na data, zavést třicítku a chránit sebe i své životní prostředí.
Odkazy:
Co se stane, když zpomalíme na 30 km/h, soupis fakt
Jak na zóny 30: Příklady z Česka
30 km/h ve městě: Fakta a zkušenosti ze zahraničí
Možnosti zavedení 30 km/h jakožto základní rychlosti ve vnitřní Praze
O tématu i nevážně
? Když by vám někdo řekl, ať skočíte z okna a vy opravdu skočili, zvolíte si první, nebo třetí patro? ?